מודלים עסקיים איך זה עובד?

בדיוק לפני 7 שנים נהגי מוניות באירופה שבתו כמחאה על אפליקציית אובר,

אובר הנו סטארט אפ גלובלי המחבר בין אנשים שמחפשים נסיעה לבין נהגים.

אובר התחילה כסטארט אפ בתקציבים נמוכים ומעט מאוד אנשים, מעניין איך אף חברת מכוניות או הסעות לא חשבה על זה קודם, חלק מהתשובה נמצאת בכלכלה של החדשנות הדיגיטלית – זה אף פעם לא היה כול כך זול כמו היום לפתח מוצר דיגיטלי או פרויקט דיגיטלי ויש סיבה נוספת, אני אישית עבדתי עם ארגונים בשלביהם השונים וזיהיתי, שסטארט אפ הוא לא הגירסה הקטנה של חברות גדולות, סטראט אפ נמצא בתהליך של גילוי המודל העסקי, זה הליבה וזה כוח מניע ומשבש. , שיבוש לא בא רק מטכנולוגיה אלא מלחקור את שרשרת הערך ולקחת חלק אחד מתוכו להגדיר אותו מחדש ועל הבסיס הזה לבנות ארכיטקטורה של תעשייה שלמה.

אובר התחילה כאפליקציה למוניות היום אובר היא כלי לחבר מיליוני מכוניות בכל העולם, ומחר יתאפשר להם

להפוך את הלוגיסטיקה הגלובלית באמצעות רשת גלובלית בין ערים ואנשים .

אובר גילו מודל עסקי חדש. וזה מה שהם עושים יומם ולילה.

בחברות גדולות זה אחרות, חברות גדולות הפכו לכאלו כי הם ידע להוציא לפועל את, המודל העסקי, כפי שאנחנו יודעים זה לא פשוט להוציא לפועל מודל עסקי יש צורך, בתהליכים,בניהןל תקציבים, בעובדין וניהולם , תוכניות, שיווק, שיפור ואופטימזציה  ועד… כל אלה כלים להוציא לפועל מודל עסקי בחברה, חברות גדולות הם מכונות משומנות להוציא לפועל, אבל לגלות מודל עסקי חדש זה כישורים אחרים לגמרי,

להוציא לפועל זה להביא לאופטימום את שרשרת הערך, ולקבל את זה כמו שזה, סטראט אפש זה לשאול שאלות באופן קיצוני ולארגן את השרשרת באופן אחר ואובר זו רק דוגמא אחר,

ראו למשל את השוק הפיננסי הפינטק שצומחים לאחרונה ומגמות השוק ועוד…

והשאלה הנשאלת היא האם חברות יכולות לעשות את שניהם? גם להוציא לפועל את המודל העסקי ולגלות אחד חדש באותו הזמן , מסתבר שיש כמה חברות שיכולו כמו נטפליקס, הם התחילו בשיבוש שוק השכרת סרטי וידיאו וכהשאינטרנט התפתח הם עשו תפני רדיקלית, והחליטו לשבש את המודל של עצמם, וגילו מודל עסקי אחר, אבל אם נהיה אמיתיים רוב החברות מוצאות את זה קשה, וזה בעיה כי בעידן הדיגיטלי שיבוש יכול לקרות בכל זמן ובכל מקום , נהגי המוניות והחברות הגדולות לא ראו את זה מגיע כסטארט אפ אמריקאי ישבש את עסקי המוניות הגלובאליות ללא בעלות אפילו על מונית אחת!

על מנת לעזור לחברה שלכם למצוא מודל עסקי, יש לשפר את כישורי החברות הללו ללמוד מחברות שעושות את זה יומם ולילה כדי לחיות עושות את זה כדי לשרוד, מסטארט אפים .

סטארט אפים יש מהירות ופוקס אבל הכי חשוב זה דפוסי החשיבה  הכוונה

חשיבה תוקפת – לתקוף את המודל העסקי הקיים, לפרק את שרשרת הערך, לחתוך לחתיכות ולהכניס את זה אחרת

חשיבה זריזה – להכיר בזה שאין לך את כל התשובות ולהיות מוכנים לנסות, לדגומא לקחת פרויקט חדש החוצה ללקוחות לקבל פידבק כדי לשפר ולחדד פתרונות.

כשלונות זה בסדר – בחברות גדולות סביבה גרועה לדפוס חשיבה זה, עם קפאי גרוע יתכן ותפסיד תקציב, תצטרך להסביר ולכתוב דוחות, למה נכשלת ולחקור מה עשית לא נכון וכו..

בסטארט אפ , כשלון הוא חלקמהמציאות, חלק מהדנא לדוגמא

כן שאני מאמיני שחדשנות טכנולוגית ו.או מודל עסקי יצירתי הם ישלטו בעולם בתקופה זו אז אם את מנהל חברה גדולה יש לך אופצייה ללמוד מסטארט אפ ולשפר את יכולותייך לגלות מודל עסקי חדש או פשוט לשבת ולהירגע ולראות איך הטרנספורמציה הדיגיטלי והמודלים העסקיים שולטים בעולם העסקי עד שמישהו ישלוט בך…

אקזיט למודלים עסקיים באמצעות חדשנות

בדיוק לפני 7 שנים נהגי מוניות באירופה שבתו כמחאה על אפליקציית אובר

נהגי המוניות והחברות הגדולות לא ראו את זה מגיע שסטארט אפ אמריקאי ישבש את עסקי המוניות הגלובאליות ללא בעלות אפילו על מונית אחת.- ואוו

איך זה שאף חברת מכוניות, או הסעות אחרת לא עשתה את זה קודם, היה להם את התקציב, את האנשים ובטח הכרות עם השוק ועם הצרכנים…

חלק מהתשובה נמצאת בהבדל המהותי בין סטארטאפים לבין חברות גדולות,

סטארט אפ הוא לא הגירסה הקטנה של חברות גדולות, סטראט אפ נמצא בתהליך של גילוי המודל העסקי, זה הליבה וזה כוח מניע ומשבש. , שיבוש לא בא רק מטכנולוגיה אלא מלחקור את שרשרת הערך ולקחת חלק אחד מתוכו להגדיר אותו מחדש ועל הבסיס הזה לבנות ארכיטקטורה של תעשייה שלמה. .

אובר התחילה כאפליקציה למוניות היום אובר היא כלי לחבר מיליוני מכוניות בכל העולם, ומחר יתאפשר להם להפוך את הלוגיסטיקה הגלובלית באמצעות רשת גלובלית בין ערים ואנשים

אובר גילו מודל עסקי חדש. וזה מה שהם עושים יומם ולילה.

להבדיל חברות גדולות הפכו לכאלו כי ידעות להוציא לפועל מודל עסקי. וכידוע זה לא פשוט- דורש כישורים רבים. חברות גדולות מקבלות את שרשרת הערך כמו שהיא, אבל לגלות מודל עסקי חדש זה יכולות אחרות לגמרי.

האם יש חברות שהצליחו גם להוציא לפועל את המודל העסקי ולגלות אחד חדש באותו הזמן ?, מסתבר שיש כמה חברות שיכולו כמו נטפליקס. אשר קראה תיגר על המודל שלה עצמה אבל למען האמת רוב החברות בישראל ובעולם מוצאות את זה קשה . .

על מנת לעזור לחברה שלכם למצוא מודל עסקי, יש לשפר את דפוסי החשיבה וללמוד מחברות שעושות את זה יומם ולילה כדי לחיות עושות את זה כדי לשרוד- סטארט אפים .עלינו ללמוד פוקס מהירות ודפוסי חשיבה

חשיבה ביקורתית  – לבקר את המודל העסקי הקיים, לפרק את שרשרת הערך, לחתוך לחתיכות ולהכניס את זה אחרת

חשיבה פתוחה וזריזה – להכיר בזה שאין לך את כל התשובות ולהיות מוכנים לנסות, לדגומא לקחת פרויקט חדש החוצה ללקוחות לקבל פידבק כדי לשפר ולחדד פתרונות.

כשלונות זו הדרך להצלחה – בחברות גדולות סביבה גרועה לדפוס חשיבה זה, עם קפאי גרוע יתכן ותפסיד תקציב, תצטרך להסביר ולכתוב דוחות, למה נכשלת ולחקור מה עשית לא נכון וכו..

בסטארט אפ , כשלון הוא חלקמהמציאות, חלק מהדנא לדוגמא

אני מאמינה שמודלים עסקיים אחרים שונים יצירתיים ישלטו בעולם באמצעות חדשנות טכנולוגית

אז אם אתם רוצים להיות חלק מהשינויים שהחדשנות יכולה לעשות למודל העסקי שלכם הרי "אם תיכשלו לא תתחרטו על כך אבל מה שבטוח שאם לא תעשו זה יהיה הדבר הדבר היחיד שכן תתחרטו עליו". (ג'ף בזוס).

רוב בעלי העסקים קופצים אל הנהר העסקי מבלי להחליט אף פעם להיכן הם רוצים להגיע הם פשוט שטים עם הזרם

החלטות חיוניות לעסק שלכם:

החליטו במה אתה מתמקדים

החליטו מה משמעותי ויעשה את השינוי הרצוי

החליטו מה.

שתף את המאמר:

עוד מאמרים:

שלחו לנו הודעה