יש הרבה עסקים ששורדים ומתקיימים משך שנים ארוכות אך הם מוצאים את עצמם מדשדשים במקום אחד כל הזמן. הם לא מצליחים להגיע להצלחה. יש לכך כמה וכמה סיבות. יש מקרים אשר בהם העסק לא נמצא במגמה של שיפור תהליכים ועל כן הוא לא מצליח להתרומם. האמת היא שאפשר לומר שאין דבר כזה עסק מושלם. תמיד יש עוד מה לייעל ומה לשפר. כי עסק עומד במקום אחד לא מצליח להתקדם.
אז איך בעצם עושים את השינוי? כיצד אפשר לקדם ולייעל את העסק? כאן חשוב להכיר את החברות השונות שזה בדיוק מה שהן מציעות. שירות ייעוץ עסקי. זהו שיורת שכל המטרה שלו היא ייעלו עסקי.
כל בעל עסק שמבין כי העסק שלו לא מצליח להכניס כמה שהוא באמת מצפה אך הוא לא יודע לשים את האצבע על הנקודה שבעצם תוקעת אותו, יוכל לקבל מענה שיסייע לו להגיע לנקודה שדורשת שינוי בעזרת אנשי מקצוע מומחים לתחום הזה של ייעול עסקי.
איך מתבצע הייעול העסקי בעזרת הייעוץ המקצועי?
כאשר אנחנו מדברים על ייעוץ עסקי אנחנו מדברים על זיהוי של נקודות הכשל של העסק או של הארגון כאשר מתוך זה נאספים כל הממצאים הרלוונטיים כאשר על בסיס של כל אלו יגבשו אנשי המקצוע את ההמלצות הרלוונטיות אשר אלו יסייעו להגיע להגדרה ברורה יותר של המטרה הרצויה.
הדבר הכי מחשוב והכי מרכזי בכל מה שקשור לייעול עסקי זו בעצם ההגדרה של המטרה של העסק. חשוב שלכל עסק תהיה מטרה מאוד ברורה ומאוד מוגדרת הן של היעד של העסק והן של כל המטרות אותם רוצים להגשים. ככל שלעסק, לחברה או לארגון תהיינה מטרות ברורות יותר, הרי שהדרך להגשמה תהיה גם כן קלה יותר. כי ברגע שיש נקודת יעד, המסלול לכבוש את היעד נעשה הרבה יותר מובן וברור וגם כן מדויק.
מה הבעיה?
ישנן סיבות רבות מדוע עסק עשוי למצוא את עצמו נתקע. בעל העסק חש שמשהו אינו עובד כמו שצריך. יכולות להיות לזה הרבה מאוד סיבות. זה יוכל להיות בגלל שהעובדים לא מרוצים מתנאי ההעסקה או מהשכר, זה יכול להיות בעיות מול הספקים. זה גם יכול להיות לקוחות שמתלוננים, עובדים שמתחלפים בקצב בלתי מתקבל על הדעת, הוצאות גבוהות יותר מהכנסות וכן הלאה. כל תקלה מהסוג הזה עשוי בהחלט להוות כמו מקל בגלגלים של העסק שמונע מהעסק להתקדם לכיוון כלשהו. בכל סיטואציה מעין זו חשוב לפנות אל אנשי המקצוע מתחום הייעול העסקי וזאת על מנת לנסות לבדוק ולהבין מה בעצם גורם לבעיה. במצבים מעין אלו יהיה צורך לנתח לעומק את המצב של העסק בכל הנקודות שלו וזאת כדי להגיע בסופו של דבר לאיתור הבעיה המרכזית שמובילה לכל התקלות.
רק לאחר שיודעים להניח את האצבע על הנקודה הבעייתית, יודעים גם איך להתחיל לתקן אותה למעשה.
ייעוול עסקי -כך מנתחים עסק
כשאנחנו מדברים על ניתוח של עסק אנחנו מדברים על כמה וכמה היבטים אשר עליהם יש לתת את הדעת. נפרט להלן את הנקודות הדורשו את ההתייחסות שלנו.
- קהל היעד של העסק – קהל היעד של כל מוצר או שיורת הם הנדבך הכי חשוב עליו אמור העסק להתבסס. אם לא יהיה קהל יעד הרי שכל העסק למעשה לא יהיה רלוונטי ובטח שלא רווחי. אז דבר ראשון חשוב לבדוק מיהו קהל היעד של המוצר או השירות שלנו. אנחנו צריכים לבדוק למה המוצר שלנו יהווה עבורם פתרון ועל איזה צורך הוא אכן יענה. חשוב שנפרט בצוקה ברורה את המרכיבים של קהל היעד מבחינה מגדרית, מגדרית, גילאית וכן הלאה.
- המתחרים של העסק – יש לזכור כי לכל עסק יש את המתחרים, גם הישירים וגם העקיפים. יש לנתח את סביבת השוק ולזהות מהן נקודות החוזקה ונקודות החולשה של כל המתחרים. יש לבדוק כי המוצר שאנחנו מציעים לא יהיה זהה למוצרים המתחרים שאלא שהוא יעלה עליהם בהתאם לנקודות החולשה שזיהינו אצלם. ברגע שיש לנו מוצר טוב יותר הוא ינצח בתחרות.
- ניהול נכון של העובדים – העובדים הם המנוע העיקרי של העסק. על כן בבחירה של העובדים יש להתייחס למספר נקודות חשובות.
- גיוס עובדים נכון – חשוב להגדיר בצורה ברורה את את התפקיד והדרישות של המשרה המיועדת ולבצע ראיונות באופן כזה שכל מרואיין יבין היטב מה מצפים מנו ומה התפקיד אשר אותו הוא אמור לאייש בסופו של דבר.
- יחסי עובד ומעביד – אי אפשר רק לגייס עובדים ואחר כך לצפות מהם להתנהלות תקנית מלאת מוטיבציה. חשוב כל הזמן לתחזק את הקשר עובד מעביד ולאוג לשביעות רצון מצד העובד. חשוב שהמעסיק יגלה אמון בעובד ולהוכיח את שביעות הרצון מהעבודה שלו. יחסים תקינים ובריאים בין עובדים ומעבידים משפרים בהחלט את היכולות ואת הביצועים.
- ניתוח כלכלי – כל הנושא הכספי של העסק הוא הנושא המרכזי של כל עסק. חברה שנכנסת לשוק בלי שהיא מתכננת מראש את התקציב, נופלת מהר מאוד. זו הסיבה שחשוב כל כך לתכנן היטב את כל הנושא הזה של התקציב, הן זה שיושקע בתחילת הדר והן אופן גיוס הכספים שיהיה בהמשך וכך גם הלוואות שהעסק ייטול במהלך הזמן, ניהול ההוצאות השוטפות וכן הלאה. מדובר בסוגיות מורכבות שאדם מן השורה לא יידע לטפל בהן. לשם כך יש לפנות אל יועץ עסקי המכיר ובקי היטב בכל התחומים הללו והא זה שיידע לנווט את החברה בדרך הכי בטוחה וגם הכי נכונה.
מתייחסים ברצינות
כדי שעסק יתנהל כמו שצריך, חשוב לזכור את כל המרכיבים של העסק ולהשקיע בכל אחד מהם את המירב והמיטב.
זה כולל:
- ניהול הוצאות – חשוב להיות עקביים בכל מה שקשור בניהול ההוצאות של העסק. אסור לעצום עין בכל מה שקשור להוצאות מול ההכנסות. חשוב לדעת בכל רגע נתון האם העסק נמצא ברווחים או הפסדים.
- ניהול לקוחות – חשוב לשמור על לקוחות קיימים ולהגיד את המעגל שלהם בהתמדה.
לכו על הטוב ביותר
אנשים רבים שפותחים עסק מוצאים את עצמם משקיעים את מיטב כספם ואונם, את כל המשאבים שהם יכולים לתת לצד חסכונות שהם חסכו מנשך שנים ארוכות. הציפייה שלהם כמובן היא להצמיח פירות. הם בטוחים שהעסק ישגשג ויפרח ועל כן הוא גם יצליח לכסות את כל ההשקעות ולהוביל להצלחות.
אז כדי שאכן כל הציפיות הללו יוכלו לבוא לידי מימוש בסופו של דבר, חושב לפנות אל יועץ עסקי שצבר ניסיון עשיר בכל התחום הזה של הייעוץ העסקי. הוא איש מקצוע מומחה המכיר היטב את כל הניואנסים וכבר פגש את כל הסיטואציות. הוא בקי בכל התחום הזה של עולם הניהול ויש לו את כל הידע ואת כל הכלים המקצועיים הנדרשים לצורך כך. רק אדם כזה אכן יהיה מסוגל להעניק לכם את הליווי העסקי האישי באופן עקבי וצמוד לאורך כל הדרך.
הדבר נכון לכל עסק. גם כזה שמצא את עצמו בנקודת זמן פחות טובה כאשר הוא לא באמת מצליח להתרומם או להגיע אל היעדים שהוא רוצה להגיע אליהם.